Chiang Rai dag 2

17 juli 2017 - Chiang Rai, Thailand

We werden vrij vroeg wakker na onze eerste nacht in Chiang Rai. Dit kwam mede doordat we op een steen sliepen. Eerst gingen we geld wisselen, dit duurde enorm lang want de wisselkantoortjes waren nog niet open, of de banken gaven ons een belachelijk slechte koers. Toen we eindelijk weer Thais geld hadden zijn we eerst gaan ontbijten, bij hetzelfde restaurantje als waar we gisteren avond gegeten hadden. Joost nam een eitje met toast ham en nog wat worstjes en Ruben nam chocolade pannenkoeken.

Vervolgens hebben we nog een nacht bijgeboekt op ons stenen bed, want de rest van de hostels hier is gewoon erg duur en we hebben nog wel redelijk geslapen afgelopen nacht. Vandaag gaan we naar "the black house". Het huis van een Thaise kunstenaar, hier worden van dode dieren kunstwerken gemaakt, of iets in die richting, wat het precies is is voor ons ook een raadsel. Je kunt hier makkelijk heen met een georganiseerde tour die je op elke hoek van de straat kunt kopen, ook kun je erheen met eigen vervoer bijvoorbeeld met de taxi of met de tuktuk.  Aangezien we budget proberen te reizen vonden we dit allemaal te duur, 300 baht neerleggen voor een tuktuk? No way! Op internet lazen we dat we ook met de lokale bus konden gaan, deze kwam volgens mij van voor de Tweede Wereldoorlog en hij zat vol met locals, inclusief huilende babies. Vrij veel chaos in een bus, maar een ticket naar Baan Dam, vlakbij the black house was maar 20 baht per persoon. Guess who's winning!

We kwamen aan en moesten nog 800m lopen ongeveer. Erna gingen we het terrein op. Het was een soort groot park met allemaal gebouwen waarin kunst te bewonderen was, bijna alles was inderdaad gerelateerd met dode dieren. Wel echt een belevenis en waar alle andere toeristen met kleine busjes en gidsen aankwamen, liepen wij lekker zelf naar binnen en kochten we een goedkoop ticket! Een leuke uitstap voor maar een paar euro, ons zetten ze zo makkelijk niet af hoor!

Het was een heel mooi terrein vol met speciale huisjes. Veertig stuks om precies te zijn, het draaide allemaal om de kunstenaar Thawan Duchanee. De kunst die hij gemaakt heeft wordt ten toon gesteld in de tempels/huisjes. Een prima uitstap dus. Ruben kocht nog een zak vol met geschilde mini ananasjes voor nog geen vijftig cent, hoppa.

Toen we het er wel gezien hadden moesten we op zoek naar een rit terug naar het centrum van Chiang Rai. Helaas was het flink aan het regenen en de bus komt maar eens in het half uur... Gelukkig stopte er al vrij snel een willekeurig mini busje dat ons wilde meenemen, we hadden ook hierover gelezen. Er stond dat je deze busjes ook kon aanhouden maar ze heel vaak al vol zitten, blijkbaar hadden we dus geluk. En dit minibusje met airco was net zo duur als de lokale bus, prima deal dus!

Terug aangekomen in Chiang Rai was het al 15:30 en gingen we een late lunch zoeken, we eindigden bij een tentje in de straat van ons hostel waar we een rode curry aten. We werden aangesproken door een paar zestig plussers waar we vandaan kwamen. 1 Thai en een Europeaan. Toen we vertelden dat we uit Nederland kwamen was het eerste wat ze zeiden: "COFFEESHOP". Op de een of andere manier vindt men het altijd leuk als je zegt dat je uit Nederland komt, ze beginnen altijd over Amsterdam. Laten we eerlijk zijn, we hebben toch ook wel een leuk landje zo!

De thai die dat vroeg was trouwens helemaal bezopen, vervolgens stapte hij doodleuk in de auto en reed hij met 10km/u weg. Het vrouwtje in ons restaurantje zei: drink and drive terwijl ze hard op lachte. Okeeeee dan....

Vervolgens zijn we even gaan bijkomen in ons hostel. Flink wat potjes kaarten verder besloten we alvast een pre dinner biertje te halen, op onze slippers. Echter was het al bijna de hele dag aan het regenen dus de tegels buiten waren spekglad. Joost deed zo voor ongeveer de eerste keer deze vakantie zn slippers aan, want het was maar een paar honderd meter. Hij gleed uit en haalde gelijk zn hele teen open... Gelukkig waren we onderweg naar de supermarkt dus de pleisters waren snel gevonden. Terug in ons hostel hebben we nog een paar potjes gekaart en hebben we ons klaar gemaakt om avond te gaan eten.

Op Trip Advisor hadden we een leuke burgerbar gezien, dus daar renden we door de regen naar toe. Helaas was er niks overdekt dus je moest in de regen zitten, vandaar dat er ook niemand was behalve het personeel. Snel terug naar het hostel gegaan en nat waren we dus terug, zonder eten. We besloten dan toch maar in het hostel te eten, dus Ruben deed iets droogs aan, maar niks fatsoenlijks want we aten toch in het hostel. Althans, dat dachten we, de kok was er niet....

Weer terug omkleden, een extra trui aangedaan en naar een ander restaurant om de hoek gerend. Nu wel eindelijk eten kunnen bestellen.

Ohja er gebeuren nog wel eens vreemde dingen, in Pai sprak een vrij forse vrouw van ongeveer 45 jaar ons aan over het huren van een scooter. Een paar dagen later waren we terug in Chiang Mai, een vrij grote stad, en we kwamen haar weer tegen in de stad. Toevallig he?

Dus we zaten in de lobby van ons hostel te wachten tot de regen enigszins minder hard werd om naar dat restaurant te rennen want het was echt keihard aan het regenen. 3x raden wie er ons hostel binnen komt gerend, 180km van de plek waar we haar voor het laatste tegenkomen, jahoor de forse vrouw van plus minus 45 jaar oud.

Dat zijn drie verschillende steden, twee ervan hardstikke groot en ze zijn alle drie bijna 200km van elkaar verwijderd. "I swear I'm not following you guys!" zei ze toen ze ons weer zag.

In the end hebben we toch nog lekker gegeten, na een Thaise Curry 's middags hebben we ons 's avonds tegoed gedaan aan een lekkere burger, verdiend wel.

Erna weer langs de Seven Eleven om een biertje en wat chips en weet lekker kaarten in ons hostel. Wij komen onze tijd wel door hoor, we zijn elkaar ook nog niet beu gelukkig. Verder hebben we besloten om tot vrijdag op deze steen te blijven slapen, dan vliegen we door naar Phuket in het zuiden. Er zijn hier nou eenmaal weinig goedkope hostels en het is hier wel erg gezellig. Ook is het schoon en zijn er fijne douches, het kan erger dus. Wel is de stad dan wel: "mwah". Er is wel wat te doen rondom de stad qua bezichtigingen, maar zomaar een dagje rondlopen in het centrum kom je je dag niet mee door, het is hier niet gezellig. Maar we gaan volop dingen doen om te voorkomen dat we ons gaan vervelen, hopelijk gaat het niet te veel regenen!

Liefs, Ruben en Joost

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Werner:
    17 juli 2017
    Niet op de muren tekenen hè.
  2. Tante Marina:
    17 juli 2017
    Ik vroeg me ook al af wie dat getekend had ;) Weet je zeker dat onder die chocola pannenkoekjes zaten Ruben? Jullie hebben al mooie dingen gezien, super hoor. Ga lekker door met bloggen, ik kijk er iedere keer naar uit! Geniet ze! Liefs, tante Marina
  3. Tante B:
    17 juli 2017
    Goed bezig mannen. Jullie letten op de kleintjes. Pas wel een beetje op mey die voeten van jou hè Joost. Je hebt er maar twee. De foto's zijn heel leuk. Goed om te weten, dat Ruben pannenkoeken met chocolade saus gegeten had. Anders had ik die niet herkent op de foto. Ik hoop voor jullie niet teveel regen meer. Groetjes
  4. Tante B:
    Herkendddddd
  5. Maupauw:
    17 juli 2017
    Ziet er goed uit mopjes! Hopen op minder regen wel inderdaad, maar gelukkig zijn jullie altijd het zonnetje in huis xxx