Terug in Bangkok

1 augustus 2017 - Bangkok, Thailand

De nachtbus vertrok dus gisterenavond en zou rond 06:15 aankomen in Bangkok. Om 05:00 werd Ruben wakker van de lichten die aangingen, we waren eerder dan gedacht in Bangkok, maar we hadden helemaal geen overnachting meer verder.

Joost had sowieso niet lekker geslapen in de bus dus dat was minder leuk, Ruben had wel nog een aantal uurtjes slaap kunnen pakken.

Anyways een beetje vermoeid stapten we dus de bus uit en begonnen we maar wat rond te lopen door het centrum van Bangkok. Om 5 uur 's ochtends... Het was nog donker. Je kan ook nogal moeilijk om 05:00 naar het hotel gaan waar je 's avonds gaat slapen.

We voelden ons een beetje dakloos maar om nou op een bankje te gaan liggen...

Gelukkig vonden we vrij snel een Mcdonalds waar we genoten van een lekkere kop koffie en erna van een goed toilet, prima.

Een aantal mensen waren trouwens al afscheid aan het nemen van onze blog, maar we hebben nog twee volle dagen in Bangkok hoor, dus zo snel komen jullie niet van ons af!

Met onze backpack op onze rug vertrokken we weer vanaf de mac, al snel sprak een vriendelijke Thaise man ons aan. Hij vertelde ons van alles en nog wat over Bangkok en over gratis eten en bier door een nationale feestdag. Een tuktuk kon ons de hele dag rondrijden en zou overal op ons wachten voor omgerekend €1. Het klonk te mooi om waar te zijn en Ruben vertrouwde het niet helemaal maar toch besloten we ons maar mee te laten nemen want we waren om 07:00 in Bangkok...

De tuktuk chauffeur reed ons naar een tempel net buiten het centrum en wilde daar op ons blijven wachten. Ruben zag dat echter niet zitten, betaalde hem, en we vertelden hem dat hij niet hoefde te blijven wachten.

Vervolgens op internet vonden we dat dit de grootste tuktuk scam in Bangkok is. Het ritje is heel goedkoop en een goed Engels sprekende man spreekt je op straat aan en verkondigd een groot lulverhaal over een nationale feestdag die niet bestaat enzovoorts. Vervolgens word je naar een tempel gebracht maar erna gaan ze met je naar allemaal juwelierszaken, maatpakken winkels en boekingkantoortjes waar ze commissie krijgen en je als toerist flink wordt afgezet

Echter kregen ze daar bij ons de kans niet voor want we stuurden hem na de tempel al weg.

Na dit avontuur vertrokken we vanaf de tempel met een andere tuktuk naar ons hotel. Daar konden we onze backpacks achterlaten maar nog niet in de kamer, het was 09:00 en de kamer was pas om 13:00 klaar. Dus we trokken de stad in op zoek naar een plekje om te ontbijten, na een tijdje rondlopen vonden we dat. Hier werkte een aardig Thais vrouwtje dat goed Engels sprak en zij gaf ons heel veel tips over wat we konden doen en hoe we niet opgelicht werden.

Onderweg kwamen we ook nog een vriendelijke net geklede man tegen die ons hielp oversteken, ja dat is nog wel eens een dingetje in de drukte van Bangkok. Hij vroeg waar we vandaan kwamen etc en haalde plotseling een politie badge uit z'n borstzak. Een vriendelijke politie agent met hoge functie, we ontmoeten hier ook veel leuke mensen!

Na het ontbijt zijn we weer wat gaan rondlopen en in een koffiezaakje wat gaan drinken om tijd te doden. Het is ook weer even wennen aan de chaos.

Na de derde en laatste kop koffie zijn we terug gegaan naar ons hotel. We konden in de kamer en die was top. Meerdere kamers, een enorm groot bed met een heerlijke matras en een fijne douche. Helaas kwam Ruben er op dat moment ook achter dat zijn JBL speaker niet meer in zijn backpack zat. Wat praten met zijn zus en artikelen op internet lezen verder kwam hij erachter dat er in VIP nachtbussen enorm veel gestolen wordt uit de tassen in het ruim. Er zijn meerdere chauffeurs aan boord en terwijl je ligt te slapen kunnen de chauffeurs gewoon via een luik bij al je bagage, online staan hier veel verhalen van.

Ruben liep vervolgens gelijk 2km naar vanaf het hotel naar het dichtstbijzijnde politiebureau om aangifte te doen, maar we waren in een andere buurt in Bangkok aangekomen dus waren we niet in het juiste district. 's Avonds gingen we naar Khao San Road, een backpackers destination in Bangkok, hier moesten we aangifte doen zei de agent want dat was het juiste district. Vervolgens liep Ruben weer 2km terug en vertrokken we naar Khao San Road. Eerst met de skytrain en vervolgens met een boot, de goedkoopste vol locals.  Aangekomen bij Khao San Road deden we eerst een late lunch want het was al 16:00. Vervolgens gingen we naar het politiebureau, echter stuurden zei ons weer naar een ander bureau, van de toeristenpolitie. Ze wilden ons niet helpen met een aangifte.

We vertrokken weer al zoekend naar het toeristen politie bureau. We zijn eerst nog bij twee andere gaan proberen waar ze ons ook niet wilden helpen, uiteindelijk na kilometers gelopen te hebben vonden we het toeristenpolitiebureau. Daar vroegen ze waarom we helemaal naar hier kwamen en ze vonden het maar raar dat we elders niet geholpen waren en vonden eigenlijk dat we daar maar heen moesten. Ons geduld was echter op en met zichtbare boosheid drongen we erop aan dat we nu eindelijk geholpen wilden worden.

Het kostte vrij veel moeite om deze aangifte gedaan te krijgen en alles moest ook nog eens vertaald worden van het Engels naar het Thais. We hadden ons onze echte volle laatste avond in Bangkok anders voorgesteld dan lopen van politiebureau naar politiebureau maar het was eenmaal niet anders. Wil Ruben iets terug zien van de verzekering heb je op zijn minst wel een aangifte nodig dusja...

Als vervoer terug namen we de bus, iedereen stapte in en uit en niemand betaalde. Er was ook geen conducteur in deze bus dus het was vreemd, maar goed een gratis rit is nooit verkeerd. Vervolgens gingen we nog even naar de 7 Eleven en terug richting ons hotel want we waren moe van al het lopen en het reizen.

Morgen is onze laatste dag in Bangkok, 's nachts vliegen we terug naar huis!

Tot snel,

Groetjes Ruben en Joost

1. Werner:
    1 augustus 2017
    Alvast een goede terugreis gewenst en tot donderdag.
  2. Tante Marina:
    1 augustus 2017
    Geniet van jullie laatste dag daar en tot gauw. Goeie reis!
  3. Kameraad S:
    Tot donderdag
  4. Tante B:
    1 augustus 2017
    Om 5u 's ochtends is de 7-11 nog nie open natuurlijk. Dat was een lange dag dus. Nu nog een hele dag chillen. Op de terugreis kunnen jullie rusten. Goeie reis terug. En Joost alvast een leuke vakantie in Frankrijk gewenst. Best druk hè, zo'n examenjaar.
  5. Mama C:
    1 augustus 2017
    Slimme jongens, jullie hebben Kees vd Spek niet nodig om oplichters te ontmaskeren. Maar goed ook want aangifte doen is blijkbaar geen simpele zaak daar, zonde van de tijd. Morgen optimaal benutten dan, geniet nog even!!