We zijn in Chiang Mai!

9 juli 2017 - Chiang Mai, Thailand

Ons laatste nachtje in Bangkok zat ook niet mee, het begon toen Ruben zich om 00:30 ging afvragen waar ons kamerpasje was. Joost wist het ook niet... en we hadden 500 baht borg betaald....

Na een half uur zoeken vonden we hem terug in Ruben zijn toilettas??? Wat die daar deed; geen idee.

Tot overmaat van ramp begon daarna pas de echte ellende, ofja voor ons dan, our neighbours had a BANGING night, als jullie begrijpen wat we bedoelen. Voor de duidelijkheid, dit was op dezelfde kamer als ons, alleen 1 gordijntje verder.

We hadden ons lesje geleerd en een privekamer geboekt in Chiang Mai voor de volgende dag.

Om 06:00 ging de wekker, niet die van ons, maar die van een stel chinezen die er vroeg uit gingen. Tot 07:45 maakten zij een enorm kabaal en toen ze eindelijk weg waren moesten wij opstaan om naar het vliegveld te vertrekken. We namen de railtrain zo ver mogelijk en vanaf daar zouden we een taxi nemen.

In de railtrain werd Ruben aangesproken door een Duitse meid (zeg: superchimi), zij vroeg of we naar het vliegveld gingen, en of we een taxi wilden delen. Voordat Joost het doorhad had Ruben geregeld dat we een taxi konden delen. We had a new leader of our pack!

De taxi was slechts 120 baht in totaal, dat is €3 dus €1 per persoon. Geen geld voor Bijna 20 km in een taxi.

Op het vliegveld even lekker een koffietje gekocht en een ontbijtje, Ruben bij de subway, Joost bij de macdonalds (wel echt ontbijt hoor) voor onze normen duur, maar voor onze vliegveldnormen goedkoop: €4 ongeveer.

Na een korte aangename vlucht kwamen we aan in Ching Mai. We vroegen ons af of er een nog goedkopere manier was dan een taxi naar ons hostel, dat bleek 120 baht te zijn. Ruben sprak een Thaise jongeman aan en al snel kwamen we erachter dat er een soort taxibusjes waren met bankjes vanachter. Je kunt onderhandelen over de prijs en dan brengt hij zijn passagiers 1 voor 1 naar de locatie. We werden voor ons hostel afgezet en het was goedkoper dan een taxi.

De thaise jongeman die Ruben aangesproken had zat ook in het busje en was aangenaam gezelschap. Hij werkte in Bangkok in een hotel en kwam uit dezelfde vlucht als ons, hij sprak goed Engels en was erg aardig, hij ging ook even van de vakantie genieten hier.

Onderweg merkten we al dat Chiang Mai heel anders is dan Bangkok, een stuk rustiger over het algemeen. Na twee chaotische dagen in Bangkok was dat wel welkom!

Aangekomen in ons hostel bleek het een echt backpackersparadijs. Er zijn hier ook echt veel westerse backpackers, we worden niet zoals in Bangkok omringd door Chinese toeristen! Je kunt hier ook heel veel doen. Naar olifantenverblijven, jungletours, jeep-safari's, noem het maar op! Ik denk dat we hier een paar dagen volop activiteiten gaan doen en dan lekker door naar Pai! We hebben al gezien dat dat het vanaf hier makkelijk bereikbaar is.

Rond 14:00 zijn we de stad ingegaan en hebben we in een restaurantje geluncht. Hier hebben we ook een nieuwe vriend gemaakt, een hele lieve hond, (zeg daggoe).

Na de lunch even bijkomen in onze kamer, opfrissen en onze route voor de komende weken uitstippelen.

Het blijkt dat er in het noorden van Thailand eigenlijk maar drie echt interessante steden zijn voor backpackend volk: Chiang Mai (zijn we nu), Pai (een hippie stad waar we hierna heengaan) en Chiang Rai (onze eindbestemming hier in het noorden). We blijven in totaal 12 dagen in Noord Thailand dus moeten we even kijken hoe lang we waar willen doorbrengen, maar dat komt wel goed!

We zijn van plan om morgen een halve dag naar de jungle te gaan naar een opvangcentrum voor olifanten. De olifanten worden daar in vrijheid verzorgd en je kunt ze wassen en voeren. Ze zitten niet aan kettingen, worden niet bereden en hoeven geen circusacts te doen. Een diervriendelijke omgang met olifanten zou het moeten zijn,  of dat echt het geval is zullen we morgen zien. Het is een dure uitstap, zeker voor Thaise normen, maar wel een om nooit te vergeten!

Nadat we de menukaart in het hostel hadden bekeken, besloten we daar te eten. Een enorm goede menukaart voor een nog betere prijs! Een curry met kip en groenten voor 65 baht, omgerekend €1.70.

Elke zondagavond is er een hele grote avondmarkt in Chiang Mai, daar hebben we dan ook het grootste deel van de avond doorgebracht. Hij was echt enorm en het was er superdruk dus het was echt slenteren en er heeft zo'n 99 keer iemand op Ruben zijn slipper gestapt.

We hebben inderdaad de excursie naar de elephant farm geboekt en worden om 07:30 opgehaald bij ons hostel. Vroeg uit de veren dus, maar dat zal het hopelijk dubbel en dwars waard zijn!

Tot morgen,

Liefs Ruben en Joost